Kde se bere hormonální akné a jak se ho zbavit?

Kde se bere hormonální akné a jak se ho zbavit?

Během posledních dvou let jsme se setkali s problematickou pletí a akné snad skoro všichni. Pod rouškou a respirátorem se akné totiž skvěle daří, a tak trápí i ty, kdo mají obvykle pleť hlaďoučkou a zcela bezproblémovou. Tyto ženy (a samozřejmě v tomto případě často i muži) mají velké štěstí, protože by měl jejich problém s odhozením ochrany úst zase pomalu vymizet a vše by se mělo vrátit zpět do normálu. Horší to mají slečny a dámy, které se s akné potýkají pravidelně každý měsíc… Představujeme vám tzv. hormonální akné:

posledních měsících trápí akné snad všechny. Pod rouškou se mu totiž skvěle daří, a tak trápí i ty, kdo mají obvykle pleť hlaďoučkou a zcela bezproblémovou. Tyhle ženy (a samozřejmě v tomto případě často i muži) mají velké štěstí, protože ví, že tohle jednou skončí a ony se opět vrátí ke svému normálu. Horší to mají slečny a dámy, které se s akné potýkají pravidelně každý měsíc… Představujeme vám tzv. hormonální akné:

- objevuje se pravidelně každý měsíc

- způsobují ho hormonální výkyvy během menstruace, ale také během těhotenství a menopauzy

- pupínky jsou hluboké, cystické a bolestivé

- nejčastěji se vyskytuje ve spodní části tváře

- často je spojováno s pubertou, kdy tělo prochází nejvíce hormonálními změnami

- postihuje však ženy napříč věkem 

- bohužel je velmi odolné a není jednoduché s ním zatočit

- doprovází jej i další hormonální příznaky: nepravidelná menstruace, zhoršené spaní, přibývání na váze, výkyvy nálad…

- jeho výskyt může souviset se syndromem polycystických vaječníků (PCOS) a zvýšenými hladinami androgenů

Co s ním?

Většina akné (kromě toho, které je dáno geneticky) je způsobena buď hormony, nebo trávením, nebo kombinací obojího. Někdo má to štěstí, že mu stačí zaměřit se na trávení, někdo musí (vy)řešit i hormonální problémy. Přinášíme top 6 rad, jak hormonální akné co nejlépe eliminovat, ideálně jak se jej zbavit úplně:

1. Podpořte svá játra, aby vylučovala nadbytečný estrogen (ostropestřec mariánský, pampeliškový čaj, omezení alkoholu, vitamín B)

2. Spravte si trávení (probiotika a fermentované potraviny, omezení cukrů a bílé mouky v potravinách, více zeleniny, ovoce, kvalitního masa a ryb, Omega-3 mastné kyseliny, doplňování tekutin) 

3. Zvyšte hladinu progesteronu (k výše uvedenému přidejte vhodný doplněk stravy s obsahem drmku obecného, Dong Quai (Andělika čínská), zinku, hořčíku, vitamínu B6)

4. Snižte kortizol – tento stresový hormon, který ovlivňuje (ne)tvorbu progesteronu (Vyzkoušejte jógu, meditaci, obyčejná dechová cvičení, více spánku… Hladinu kortizolu v krvi pomáhají snížit tyto potraviny – špenát, citrusy, bazalka, zinek, hořká čokoláda, vitamín B, andělika, kyselina listová a vitamín C.)

5. Vhodné pleťové čisticí přípravky – přímo na velmi citlivou pleť s kyselinou salicylovou a kyselinou glykolovou. 

6. Nasaďte (opět) hormonální antikoncepci – obsahuje hormony, které se podílí na stabilizaci hladiny hormonů a jejich aktivitě.

Odborná pomoc

Pokud nepomůže samoléčba, nebo pokud máte opravdu hluboké a cystické akné, určitě se obraťte na odborníka. Dermatolog by měl odhalit, kde se skrývá problém a případně vás poslat za jinými specialisty (může to souviset i s nemocí štítné žlázy, nebo se stavem hormonální hladiny). 

Věříme, že samotná změna životního stylu se na vaší pleti pozitivně projeví a akné si dá říct. Takže nezapomeňte: správná a pravidelná péče o pleť, zdravější jídlo, méně stresu, více pohybu, kvalitnější spánek a pokud to půjde, tak i častější pobyt na sluníčku. Držíme vám pěsti.